tisdag 5 maj 2009

Real Ale i London

Den gångna helgen har spenderats i London tillsammans med frugan, där vi hälsade på en god vän som bor i närheten av Canary Wharf. Vi var egentligen inte där för att dricka öl, men en och annan pint och halv-pint slank ändå ner. Går man på pub i England tycker jag man ska ta chansen och dricka real ale eftersom vi har ett nästan obefintligt utbud av detta hos oss Sverige. Det måste dock sägas att brittisk real ale inte är någon egentlig favorit för mig. Det är så långt ifrån extremöl man kan komma och det är en svår balansakt mellan ett öl där de små, enkla smakerna får chansen att komma fram och spela en fin melodi och ett öl som bara känns avslaget och tråkigt. När det faktiskt är bra tycker jag att det kan bli riktigt bra. Nåja, ett antal "avslagna och tråkiga" öl slank ner, varav den överlägset sämsta var Pirate´s gold från Wooden Hand Brewery som dracks på den charmiga puben Prospect of Whitby. Ölet hade en lätt, rökig ton, doft och smak av hö samt eftersmak av gamla cigarettfimpar. Fy fan! Två små klunkar och resten fick snällt ligga kvar i glaset. Tyvärr fanns inte ölet på någon annan av pubarna vi besökte då jag misstänker att något var galet med fatet på Whitby och jag gärna ville ge det en andra chans. Helt oväntat blev nog helgens bästa real ale Raspberry Fool från Caledonian Brewery. En frisk, något söt doft med toner av friska bär, kan inte säga att det doftar just hallon. Lätt syrlig smak, tydliga hallontoner, oväntat stor efterbeska. En härlig törstsläckare i vårsolen! Det blev totalt ett 15-tal provade real ales som jag inte hade tänkt skriva något särskilt om. Några som var helt OK men inte så mycket mer (Sharps Doom Bar, Timothy Taylors Land Lord, Green King IPA, Youngs Bitter, Everards Beacon, Abbot Ale, Beartown Bearly Spring med flera).

Eftersom vi inte var i London primärt för öl den här gången och reste med endast handbagage hade vi inga planerade ölinköp heller. Vilket jag ångrade något när vi av en ren slump hamnade på Borough Market där den något udda placerade ölaffären Utobeer är belägen. Eller ja, affär och affär, snarare ett större marknadsstånd mitt inne bland alla andra stånd med frukt, grönsaker, kött, bröd och ost. Tyvärr kom vi dit precis efter stängning i lördags och på söndagar är det stängt. Vad jag kunde se fanns det ett riktigt bra utbud av mikroöl från Storbritannien, tillsammans med bland annat en del schyssta belgare och amerikaner. Nästa Londonbesök (förmodligen i september) blir det definitivt ett besök på marknaden! Passade också på att botanisera inne på Whiskyexchange där jag heller inte köpte något på grund av jag reste med handbagage...Blir absolut ett besök även där nästa gång för lite god, rökig whisky!

Två av helgens höjdare var annars ett besök på gaybaren White Swan i East End, en annorlunda gaybar med riktigt avslappnad atmosfär, linedancing, buggande "butches" och salsadansande proffs, samt diverse flasköl på balkongen vid Themsen i vårsolen, där ASDA Whitechapel Porter (bryggd av Shepherd Neame) överraskade positivt.
Sammanfattningsvis en väldigt trevlig helg i London. Tack Mark!

4 kommentarer:

  1. Låter väldigt trevligt, måste verkligen åka till England snart och dricka öl.

    SvaraRadera
  2. jag ska dit veckan efter midsommar och utobeer står på listan, de har lite intressanta amerikanare jag inte stött på någon annanstans bland annat. synd att hemsidan inte funkar.

    för övrigt är jag heller inte mkt för den där realale'n, eller så har man väl stött på för blaskiga tråkiga sorter. jag pallar inte sitta och dricka 3.8% rumstempereread kolsyrefattig blasköl som smakar fimpar och skit, nä ge mig hellre en rökig Ileach så håller jag käften sen.

    SvaraRadera
  3. Har bara varit i London två gånger och det var för väldigt länge sedan. Ett tips för de som ska dit kan vara att göra som en annan bloggare gjorde. Han beställde öl i förväg från http://www.beermerchants.com/ till sitt hotell. Man kan läsa om det här http://knutalbert.wordpress.com/2009/03/17/mail-order-beer/ Har nog tänkt prova det själv om jag ska dit i framtiden.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset om beermerchants! Det blir nog till att kolla igenom vad de erbjuder inför nästa Englandsbesök.

    SvaraRadera