torsdag 18 juni 2009

Ilias Princess Ale

För fem dagar sedan buteljerade jag knappt 20 liter IPA. Eftersom jag lovat att bjuda på lite hembryggt till midsommar och förråden är tomma på gamla brygder kunde jag antingen säga tyvärr, det blir "bara" köpeöl till sillen, eller bjuda på IPAn som egentligen inte är klar. Om jag ens ska fundera på hembrygden måste jag ju i alla fall prova den innan för att se om den överhuvudtaget är drickbar.
Jag blir förvånad när jag häller upp ölen och den redan efter fem dagars flaskjäsning presenterar en riktigt inbjudande skumkrona som hänger kvar länge innan den så sakteliga börjar sjunka undan och lämnar spår efter sig på glaset. Doften känns fräsch, lätta karamelltoner och Cascadehumlen presenterar sig snällt....och någon övrig recension tänkte jag inte ta här och nu, dels för att det alltid är svårt att recensera sin egen öl och dels för att jag tycker den här bör ligga i några veckor till innan konsumtion. Jag kan dock konstatera att den här ölen blev ungefär som jag tänkt mig, en lättdrucken, somrig öl med karaktär som kanske kan fungera som inkörsport till lite roligare saker för de av mina vänner och kollegor som fortfarande i princip tror att man bara kan dricka lager på burk.

Den var så lättdrucken så den slank ner snabbt, tror bestämt att jag får ta en till för att vara säker på att den är OK ;-)

Och ja, jag tänker nog bjuda på några flaskor till sillen i morgon. Sen tar jag med några till Kanada för att bjuda Ilias föräldrar (Ilia själv får som mest lukta på kapsylen eftersom hon är bara 5 år gammal) och mina svärföräldrar. Resten får ligga i källaren tills jag kommer hem igen i slutet av juli och då kanske jag kan komma med en någorlunda rättvis recension. Då är det kanske också läge för ett första smakprov av Höstmörker, en Imperial Stout för de kalla och regniga göteborgskvällarna.

7 kommentarer:

  1. Ser väldigt god ut på bilden :)
    Hur har du gjort etiketten?

    SvaraRadera
  2. Frun har gjort etiketten, i photoshop tror jag. Jag försökte göra en rosa prinsessetikett själv men då såg det bara jävligt hemskt ut. Måste nog erkänna att frun är rätt bra att ha ibland...

    SvaraRadera
  3. Den ser himla smarrig ut, och jag gillar etiketten på flaskhalsen med!
    Skulle vara skoj att prova den nån gång :)

    SvaraRadera
  4. Dempa, det kan vi nog ordna efter semestern. Hoppas att Höstmörker blir bra så ska du få ett par flaskor av den också.

    SvaraRadera
  5. Ser grymt gott ut.

    Snygg etikett.

    SvaraRadera
  6. Ser ju grymt proffsigt ut, både etikett och presentationen i glaset! Kul att du blev nöjd med karaktären.

    Dessutom imponerande att det blev så mycket kolsyra efter bara fem dagar! Kände du någon restsötma i smaken nu?

    Daniel

    SvaraRadera
  7. Nej, ingen restsötma från sockret kvar. Jag blev själv förvånad att den smakade så pass "färdig" efter så kort tid.

    SvaraRadera