måndag 25 januari 2010

Spontanprovning

I lördags bryggde jag öl på dagen och hade inga planer för kvällen. Med frun bortrest och inga vänner som jag visste var hemma slängde jag iväg ett sms till Weine för att se om han hade lust att gå och ta en öl nånstans. Javisst hade han lust med det. Vi bestämde oss för att träffas hemma hos mig när jag städat undan efter dagens bryggning (en IPA med arbetsnamnet Hoppsan!) för att öppna ett par godsaker innan vi skulle bege oss ut i den kylslagna Göteborgskvällen.

Några timmar senare ställde jag in en flaska Consecration från Russian River i kylen och strax därefter kom Weine med Kate the Great från Portsmouth Brewery och La Folie från New Belgium Brewing Co.Tre mycket intressanta öl där jag bara druckit Consecration innan.
Först till slakt blev Consecration (i efterhand ångrades att vi inte började med surölen från New Belgium) som var rätt vild vid avkorkningen och inte riktigt ville stanna kvar i flaskan. Väl i glaset och efter doftande och smuttande kunde jag dock konstatera att den var lika bra som jag minns den. Doft av ett mustigt rödvin nästan, mycket syra, mörka bär. Smakerna gottar till sig länge i hela munnen, den här ölen har ett riktigt skönt, surt, häng. Gott! Alkoholhalt på 10 % märks inte alls, mer än att ölen känns väldigt fyllig.

Nästa öl blev Kate the Great för att bryta av det sura lite. En öl som jag tyckte var riktigt snygg, både till utseendet och smakmässigt. En imperial stout som inte har så stora käftsmällssymtom som många amerikanare kan ha ibland, utan en riktigt snygg, mjuk, rund, drickvänlig impstout. Dova men väldigt sköna toner av mörk choklad, rostad malt, bränt socker, lite lakrits i bakgrunden. Ingen tjockflytande, eldbränd spillolja. I like!

Den tredje ölen blev således La Folie som inledningsvis tyvärr kändes lite platt så snabbt efter Consecration. Där Consecration hängde kvar i hela munnen nästan lika länge som bävergäll gör försvann La Folie lika snabbt som en barbröstad silikonpumpad Big Brotherdeltagare i media. Det var lite synd, eftersom det trots allt var en riktigt bra öl. Den växte efter en stund och höjde sig rejält från första intrycket. Av de tre ölen var det dock denna som var "minst världsklass". För mig var Consecration bäst (och det känns skönt att jag ska dricka både den och Temptation, Supplication, Sanctification, Pliny the Younger, Pliny the Elder och Blind Pig hos samma bryggeri nästa vecka) med Kate the Great som en god tvåa. Det är trots allt rätt sjukt att man kan sitta hemma och dricka tre såna här öl en lördag på en ren spontanprovning.

Även en flaska Smörpundet Porter 2007 hanns med innan vi vandrade ut i kylan och kvällen bjöd senare på Liefmans Kriek och Ölfabrikken Porter (riktigt bra var den) på fat, Stormaktsporter och Kaggen, blindprovning av Peche Mortel, Anderson Valley ESB och Old Rasputin samt några andra goda öl. En riktigt skön kväll och tack till Weine för sällskapet

3 kommentarer:

  1. Ja, det var några riktiga grymma öl under kvällen. Håller helt med ang din analys från spontanprovningen.

    Men du, fan vad mycket det blev! Kände mig riktigt sliten när jag kom hem. :)

    SvaraRadera
  2. Nice lineup! Ganska optimistisk när ni sedan skulle ut o dricka massa annat gott kanske ;) Ska snart testa La Folie, ska ha "mildheten" i åtanke då så den inte hamnar fel..

    SvaraRadera
  3. Kanske ska städa av bordet innan du tar kort...
    ;)

    SvaraRadera