lördag 30 januari 2010

Weines Imponerande Stout

I går knäckte jag den flaska av Weines Imponerande Stout som jag fått av Weine. Ölen bryggdes i mars förra året av Rick och Weine hos Drakens Ångbryggeri i Mölndal.

Det är en vacker öl som presenterar sig i glaset, en svart best med ett drygt centimetertjockt, brunt skum som rätt snart sjunker tillbaka. Doften bjuder på rostat kaffe, choklad, muscovadosocker, lite lakrits. Smaken tyder på en hög restsötma, ölet är fylligt, smak av muscuvadosocker, choklad, värmande alkohol, lakrits och en aning sälta. Munnen fylls av sköna, men ändå rätt tillbakadragna smaker. Det här var riktigt gott! Ett bra exempel på en stabil imperial stout. Samtidigt ångrar jag nästan att jag druckit upp min flaska, för jag tror nämligen att den här ölen kommer lagras med värdighet. Ge den ett par år så är jag övertygad om att den kommer utveckla härliga toner av torkade frukter, russin och portvin. Kanske något för SM 2012? Jag vet inte hur många flaskor Rick och Weine har kvar, men jag vill gärna höra hur den smakar om ett par år om några flaskor finns kvar då!

1 kommentar:

  1. Kul! Nog lär chansen att få smaka den igen dyka upp igen då jag har en back i ölkällaren. Får införa en rutin att plocka med några varje jul när jag är uppe. Backen borde då räcka några år.

    Drack förövrigt en grymt god suring som du skulle ha älskat, har skrivit några rader om den på bloggen.

    SvaraRadera