måndag 15 juni 2009

En hektisk lördag...

I lördags var det som bekant sommarölsträff med Amylase och svenska hembryggarföreningen. 31 olika brygder som generellt höll hög klass med några toppar som var bättre än resten och ett par lite sämre (av de dryga femtontal som jag provade). Den mycket trevliga sammankomsten slog upp portarna klockan ett, men innan det hann jag faktiskt uträtta en hel del...
Strax efter klockan 5 på morgonen befann jag mig på jobbet. Inte för att jobba, utan för att brygga lite höst/vinteröl. Anledningen till att jag släpat malt, kastruller och annan utrustning hemifrån är att vi på jobbet har ett källarförråd som håller konstant ca 19 grader, medan det hemma i lägenheten kan bli en bra bit över 25 om värmeböljan slår till. Sista bryggningen innan sommarlov var tanken, i och med det tänkte jag ta en liten skåprensning. Så...jag mäskade in en härlig blandning av pilsnermalt, pale alemalt, chokladmalt, ljus och mörkare karamellmalt, hemrostade havregryn, rostat korn samt en slatt puffat vete som låg kvar i en låda. Hade tänkt ha med lite svartmalt också, men hittade den inte när det var dags för bryggning. Det fick gå ändå och medan mäsken stod och gottade till sig klämde jag in en buteljering av senaste brygden: Ilias Princess Ale. En IPA på 6%, OG 1060, IBU 55, humlad med Chinook, Centennial och Cascade. Den smakade riktigt lovande för att bli det som var tänkt, en läskande sommaröl som jag tänkt bjuda lite "burklagerdrickare" på. Ilia är för övrigt frugans femåriga brorsdotter som älskar rosa över alla andra färger och som även är med på etiketten.Tillbaka till skåprensbryggningen och dags för lakning. Första gången jag bryggde med havre och naturligtvis satte lakningen satte igen ett par gånger innan det blev bra snurr och jag kände att det skulle nog bli svårt att hinna till sommarölsträffen vid öppningsdags klockan ett. Jag har dock märkt en gång tidigare att tidspress och ölbryggning inte är någon bra kombination (ju mer man stressar desto mer verkar gå galet) så därför tog jag det lugnt och fint, sommarölsträffen skulle ju faktiskt hålla på hela eftermiddagen.
När väl lakningen var klar efter en lång väntan (lakade ut totalt 22 liter) gick det riktigt snabbt att få igång koket på jobbets nya induktionshäll. Hemma i lägenheten går det bra mycket långsammare! Efter totalt ca 75 min kokning med tillsats av humle (Northern Brewer, Chinook och EKG), choklad och kaffe, kylning, mätning (OG 1084), smakprov, och tillsättande av jäst (Wyeasts American Ale II, tagen från Ilias Princess Ale som buteljerades innan) fick det bli en snabbstädning, rask promenad hem, snabbducsch, klockan halv ett och jag insåg att jag inte ätit frukost ännu trots att jag steg upp för över sju timmar sedan.

Det var kanske bäst att äta något innan det var dags att cykla iväg för att prova en massa god, hembryggd öl. Fem minuter och ett par mackor senare satt jag på cykeln med ett äpple i handen. Kom till sommarölsträffen vid halv två och hade gott om tid att prova det som lät intressant både en och två gånger.

Dagen och kvällen fortsatte med mycket öl och gott sällskap (eller var det tvärtom?...) in på småtimmarna, men mer om det en annan gång...

Och skåprensningsölen tror jag kan bli en bra stout/imperial stout för de blåsiga, regniga göteborgshöstkvällarna som det brukar bli en hel del av.

1 kommentar:

  1. Den där stouten låter som att den kan bli väldigt smaskig :)

    SvaraRadera