onsdag 12 augusti 2009

Longwood Brewpub, Nanaimo

Tillbaka till 7 juli. På väg till Victoria på Vancouver Island hade vi (eller främst jag kanske...) bestämt att vi skulle stanna till hos Longwood Brewpub i Nanaimo för att äta lunch och dricka lite öl. Det var en av de få dagarna i sommar som det var lite svalare och till och med regnade några droppar, så vi gick in och satte oss i puben i "källaren". Bryggverket står alldeles innanför ytterdörren och är det första man ser när man kommer in, sånt gillar jag. Hade aldrig druckit något från Longwood innan så det kändes spännande att se vad som bjöds. Just i dag fanns fyra öl på fat: India Pale Ale, ESB, Wit och Russian Imperial Stout. Klart man måste prova dessa fyra då! Vi beställde också in några förrätter för att stilla hungern med, bland annat helt underbara whisky/bbq/alemarinerade kycklingvingar. Perfekt komplement till ölen!
Hur var ölen då?
ESB: Nej, det här var inte gott. Mycket metallsmak, karamell, rostad malt. Påminner om en bitter jag bryggde själv i vintras som jag aldrig riktigt kom överens med.
IPA: Ljus färg, något grumlig. Väldigt lätt kropp, mycket citrus i doft och smak, måste vara Cascade i denna. God och lättdrucken, men med 6,5 % alkohol skulle jag gärna haft mer beska i ölen. Känns mer som en rätt bra pale ale. Skulle aldrig ha klassat den här som en IPA vid blindtest.
Wit: Bryggd med apelsinskal och koriander. Fräsch och god men håller inte riktigt samma klass som en bra belgisk witbier.
Russian Imperial Stout: Den här gillade jag! Mörk i färgen, nästan helt svart, med liten, kompakt skumkrona. 7,5 % alkohol. Fina lakritstoner i både doft och smak, mycket rostad/bränd malt och kaffe. Lätt syrlighet som jag misstänker kommer från rätt mycket svartmalt. En väldigt god öl som dock ligger på gränsen för att jag håller med om att det faktiskt är en imperial stout och inte bara en "vanlig stout".

Kände mig rätt nöjd efter dessa fyra öl och köpte i stället med mig två bombers av deras Framboise, en blond ale som fått sekundärjäsa med hela hallon. Öppnade den ena flaskan när vi var tillbaka i Powell River igen några dagar senare och en härligt ljusröd dryck presenterade sig i glaset, med en syrlig doft av vilda hallon. En skön sommaröl som är god om man gillar bär i sin blonde, och det gör jag.
För att sammanfatta Longwood: Av det lilla jag sett och provat (5 öl) har de helt okej öl i olika stilar, en trevlig pub och riktigt god mat (precis som de flesta pubar jag besökt de senaste 7 åren i British Columbia och det börjar bli några stycken...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar