söndag 28 februari 2010

SF Beer Week Opening Gala

Efter att ha fått en rejäl dos av Pliny x 2 och ett gäng suröl på Russian River fick jag skjuts av Mario Rubio, ölbloggare och redaktör för ratebeer-spinoffen Hoppress, tillbaka till San Francisco för att hinna till den officiella invigningsgalan i tid. Jag visste inte så mycket mer om galan innan än att festivalens samarbetsöl Imperial Common skulle släppas, samt att ett 30-tal bryggerier skulle finnas på plats och bjuda på diverse öl. 45 dollar i inträde, sen ingick all dricka och underhållning.
Denna "gala" hölls i en stor sal på Yerba Buena Center, bryggerierna var uppradade längs väggarna samt i mitten av salen, med gott om plats emellan för att kunna röra sig utan trängsel.
Valley Brewing Co var det första jag fick syn på när jag fått mitt glas och klivit in genom dörrarna, ett bryggeri jag knappt hört talas om innan.
Så här i efterhand kan jag bara konstatera att det var tur att jag upptäckte Valley Brewing och smakade mig igenom det de hade plockat med sig för kvällen. Fyra av deras öl provades och tre av dessa hamnade på min topp 10-lista av de 22 jag hann med innan galan var över:
Calambic, grym suröl.
Decadent Darkness, en blend av fatlagrad Imperial Stout, Old Inventory Barleywine och Black Cat Foreign Stout.
Überhoppy, riktigt fräsch dubbel-IPA.
Sen, vad säger man. En massa grymma bryggerier, sköna bryggare, genomtrevliga ölnördar och en allmänt härlig stämning. De drygt fyra timmarna gick alldeles för fort. Kvällens topp 11, utan inbördes rangordning:
Valley Brewing Calambic (AKA Bill Brand-bic)
Valley Brewing Überhoppy
Valley Brewing Decadent Darkness
Lagunitas Hop Stoopid
Triple Rock Orion
Moylan's Hopsickle
North Coast Old Rasputin XII
Black Diamond Brewing Tenzing Imperial Porter
Valley Brewing Old Inventory Ale
Sierra Nevada Hopstar
Bear Republic Barrel Aged Heritage Scotch Wee Heavy


Några bilder från kvällen, ursäkta kvaliten på vissa, jag var inte riktigt kompis med min lilla pocketkamera...


Orion från Triple Rock, ett tokhumlat, mörkt barleywine. Gott!!!


Derek Smith, bryggare på Black Diamond Brewing
presenterar stolt sin senaste skapelse...


...Tenzing Imperial Porter. Snygg vaxad flaska, snygg etikett
och en riktigt jävla bra öl!


Första gången som Old Stock Ale 2010 serveras. Kul och rätt gott.


Priset för bästa mustasch går till denna herre från Bear Republic.


Mycket god öl från småfat i kylväskor blev det.


Hop Stoopid. Gott.


SF Beer Weeks officiella festivalöl, barrel-aged Imperial Common.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar