söndag 14 november 2010

Ocean Ljusa, kass flaska

Folkölen Ocean Ljusa från Oceanbryggeriet har blivit något av en ny favorit som vardagsdryck. Jag dricker den gärna till maten eller i ensam majestät till en fotbollsmatch på TV. Tycker att den är riktigt god och den låga alkoholhalten gör att den åker fram rätt ofta när jag vill ha något lättare.

I går fick dock större delen av flaskan för första gången stifta bekantskap med Herr Slask. Om jag inte är helt fel ute har jag för mig att Oceanbryggeriet filtrerar sina öl. Just denna flaska hade dock en hel del skit i botten, som grumlades upp snabbt när kapsylen åkte av och ölen betedde sig likt en vild belgare och gärna ville ut på köksbordet. Flaskan var märkt bäst före 2011-03-15. Någon annan som märkt något liknande? Sen kan det ju vara så att just den här flaskan inte var riktigt ren och har lyckats infektera ölen efter buteljering. Var tvungen att snabbt öppna en ny flaska och den var precis så som jag vant mig att Ocean Ljusa är, en skön humleprofil och med oväntat stor kropp.

3 kommentarer:

  1. Jag har bara testat en flaska den ölen och det var tamefan den största Diacetyl-bomben jag smakat!

    SvaraRadera
  2. Får köpa en sådan där när jag är i blöteborg till helgen, bra alkoholsvaga öl växer sannerligen inte på träd! Hoppas du har tid att titta förbi 3 små rum på fredagen!

    SvaraRadera
  3. Har fått ett snabbt svar från Oceanbryggeriet. Flaskan var del i en sändning som återkallats, där då minst en flaska blivit kvar på hyllan. Orkar nog knappast gå dit och reklamera.

    @Tobias: Någon diacetylbomb har då jag aldrig associerat Ocean Ljusa med. Prova en till!

    SvaraRadera