fredag 28 augusti 2009

Hembryggd britt i götet.

Brittisk alkoholsvag öl har aldrig riktigt varit någon favorit för mig. Ibland har jag nästan känt mig lite skeptisk till att prova något nytt och det har nog till stor del att göra med att jag stött på en hel del bottennapp i form av riktigt dålig real ale de senaste åren i England. Ska dock tilläggas att jag genom åren också druckit en hel del goda britter.

Det är riktigt roligt att brygga öl själv tycker jag. Det ger utrymme till en hel del experimenterande för att hitta goda smaker i olika öltyper. Roligt är också att få prova andra hembryggares hopkok. Mitt senaste utbyte var med Jonte som erbjöd Gråbergets Late Summer Bitter mot en stout som jag bryggt. Jag måste erkänna att jag inte hade några större förväntningar på den alkoholsvaga sommarbittern i brittisk stil.
Desto roligare blev det när jag öppnade flaskan och hällde upp halvlitern i mitt TILL-bryggerierglas från mitten av 80-talet. Det såg väldigt inbjudande ut och doftade härligt fruktigt och gräs/halm. Jordgubbar och banan på ett bra sätt. Lite vete tyckte jag mig känna också. Smaken var minst lika skön, mycket fruktig/bärig och med tydliga humletoner. Önskar att jag hade en flaska till för den första tog slut väldigt fort. Skulle gladeligen köpt den här ölen på en schysst pub i England. Får väl leta efter nåt liknande nästa helg då jag åker till Ascot utanför London för att hälsa på vänner.

Hoppas verkligen att det blir fler utbyten framöver. Själv har jag planer på att i höst brygga en APA med kollegorna på jobbet samt själv brygga wit, kryddad julöl, IPA, stout och nåt mer. Är jävligt sugen på att försöka mig på en saison. Jag får väl ta mig en köpeöl så länge.

5 kommentarer:

  1. Låter ju som en mycket lyckad öl, kul att Jonte å Lisa lyckats så bra efter bara några försök hemma i sin lya.
    Får se om de har nån flaska kvar i utbyte mot en Godzilla.
    Du ska naturligtvis få'n du mé. Har du många Vintermörker kvar? Jag berättade väl om inflyttningsfesten där min hamnade på golvet och skjortan. Så jag har bara kvar den jag skulle spara till jul ;)

    SvaraRadera
  2. Btw, du är inte sugen på att titta på IFK - Elfsborg på söndag 19.30?? Synd att 3 Små Rum har stängt men man kunde ju börja hemma hos nån sen kanske burgare på Rover sen nån sportbar..

    Bara en tanke.. den går att slipa på..

    SvaraRadera
  3. Söndagsöl och fotboll låter härligt, jag är på! Några Vintermörker har jag inte, får kanske ta och brygga lite, men Höstmörker finns ;-)

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillade den! :)

    Men fan va mörk den såg ut på bilden. Tanken var att den skulle vara ganska ljus, men jag måste ha kört i lite mer crystal än jag trodde.

    Tanken är att omvända alla extremölfanatiker till sessionöl-drickare ;)

    SvaraRadera
  5. Ja, den ser väldigt mörk ut på bilden, men det är bara blixtens fel. Den var bra mycket ljusare.

    SvaraRadera