söndag 30 augusti 2009

Söndagsbryggnings-APA och höstbryggningar

Var tvungen att få lite gjort på jobbet i dag och passade då samtidigt på att brygga lite öl. En APA som bör landa på ca 5,5 %, rätt välhumlad, i amerikansk stil. Columbus, Riwaka, Cascade och Centennial är den humlad med. Kan hända att den ska torrhumlas också, har inte riktigt bestämt mig ännu, men i så fall blir det lite Cascade och Riwaka i sekundären. Den är tänkt att främst bjudas på till mat till mina (ännu) ej riktigt ölfrälsta vänner som oftast köper Sofiero och Norrlands Guld. Vi får väl se vad det blir av det. Blir den bra får jag väl även försöka byta till mig lite öl från andra hembryggare, för jag tycker det är så skoj att prova andras skapelser.

Torsdag nästa vecka blir det bryggning på jobbet igen. Efter önskemål mina kollegor ska vi köra en kort bryggkurs och brygga "en ljus ale, gärna med mycket beska, typ Sierra Nevada Pale Ale eller nåt, men inte för extremt, det ska gå att dricka också". Eftersom jag själv tycker det är så gott blir det nog nåt liknande som jag bryggde i dag. En ljus välhumlad ale på runt 5 % alkohol. Bör kunna gå hem hos de flesta. Tanken är att vi sen samlas över en after work när ölen fått ligga till sig på flaska ett tag och dricker upp resultatet. Kul när kollegorna intresserar sig!

Är riktigt sugen på att försöka mig på en saison. Jag får läsa på lite och se vad det kan bli. En Wit ska det bli i höst också. Tänkte göra en version av Höstmörker också, med lite mer rostad malt och mindre kaffe.

Julöl kanske man skulle göra också? Hmm...kanske får bli en annan gång, vet inte hur mycket tid och ork jag kommer ha i höst utöver de brygder jag redan planerat. Verkar som det kommer bli en tuff period på jobbet med några större projekt som skall färdigställas i november. Nej, jag låter nog de kommersiella bryggerierna stå för julölen i år, sen kan man ju alltid plocka fram en APA till julegrisen och en imperial stout till nattsurret.

3 kommentarer:

  1. Det är inte det att jag är bitter och avundsjuk, men jag får inte brygga öl på jobbet inte.

    APAn låter kul, hur smakar Riwaka? Jag har inte använt den och kan inte påminna mig om jag smakat den.

    Daniel

    SvaraRadera
  2. När ska man egentligen hinna brygga allt man är sugen på. Finns ju så mycket skoj som man skulle vilja prova att brygga.

    Saison låter spännande.

    Har du förresten tillgång till nån maltkross eller köper du färdigkrossad malt?

    SvaraRadera
  3. @Daniel: Har inte använt Riwaka innan, men den ska ha citrus/grapefrukttoner. Överlag tycker jag humle från Nya Zealand känns spännande, skulle t ex gärna vilja prova brygga med Nelson Sauvin.

    @Jonte: Nej har inte tillgång till maltkross (ännu). Köper färdigkrossad basmalt och kör specialmalten i kaffekvarn. Den dag vi flyttar till större lägenhet/hus blir det nog ett lite rejälare köksbryggeri.

    SvaraRadera